B. Wuszter: Na markę i rozpoznawalność danego produktu pracuje się latami i nasz klub wypracował markę

B. Wuszter: Na markę i rozpoznawalność danego produktu pracuje się latami i nasz klub wypracował markę

Zapraszamy do wywiadu z grającym menedżerem sportowym klubu oraz osobą odpowiedzialna za wizerunek zespołu, Bartoszem Wuszterem.

Wusztera nie trzeba przedstawiać kibicom szczypiorniaka w Polsce. Wielokrotny reprezentant Polski, zdobywca mistrzostwa Polski na koniec swojej kariery zawodniczej zawitał do olsztyńskiej Warmii i... zadomowił się na dłużej. Pomimo spadku drużyny z Superligi Bartek pozostał w stolicy Warmii i Mazur. Mało tego, postanowił wesprzeć klub swoją wiedzą i przyjął dodatkową role menedżera sportowego i osoby odpowiadającej za marketing. Kołowy, który większość swojej kariery spędził w płockiej Wiśle na co dzień udowadnia, że olsztyńska Warmia zajmuje ważne miejsce w jego życiu. W obliczu problemów klubu postanowiliśmy spytać się doświadczonego zawodnika o jego opinię na temat sytuacji w klubie.
 

::4211:: Po spadku z Superligi sytuacja klubu nie wygląda różowo. Mimo to działacze poukładali te klocki i i skompletowali, przy Twojej wydatnej pomocy dobry skład. Ty natomiast przyjąłeś trudne zadanie dzielenia kilku ról w klubie z niepewną przyszłością. Nie miałeś obaw?

Bartosz Wuszter: Pod względem sportowym wspólnie tworząc tą drużynę na pewno nie miałem żadnych obaw o jej poziom sportowy, zaangażowanie i serce do walki zawodników. Zawsze sprawdza się zasada, że dla drużyny najwięcej serca wkładają gracze mocno związani z klubem, regionem i tego się trzymaliśmy kompletując skład na ten sezon. Pod tym względem ta runda była spokojna, a przyszła zapowiada się jeszcze lepiej, bo wracają gracze kontuzjowani. Poza tym zespół jest bardziej ograny i zżyty ze sobą. Natomiast o sferę finansową od początku były obawy ze względu na przeterminowane zobowiązania klubu, które i tak udało nam się zmniejszyć dzięki determinacji zarówno byłego prezesa (Andrzeja Dowgiałło - shmon), jak i obecnego (Stanisława Tunkiewicza - shmon) oraz dużej wyrozumiałości i cierpliwości naszych wierzycieli. Trzeba jednak przyznać, że mimo starań pętla na naszej szyii się zacisnęła dość mocno i już sami sobie nie poradzimy... byłaby to wielka szkoda dla olsztyńskiego sportu, który zawsze kojarzył się z siatkówką, ręczną i kiedyś nożną na dobrym poziomie.


Wracając do Twojej osoby. Wobec cięć w klubie padł pomysł, aby funkcję menedżera sportowego oraz marketingowca objął... Bartosz Wuszter. Jak Twoim zdaniem przedstawia się zatem wartość marketingowa klubu?

- Taki był zamysł, żebym odpowiadał za marketing i pion sportowy klubu ale w rzeczywistości marketing schodzi na daleki plan, a zajmuję się wieloma rzeczami, o których wcześniej nie miałem zielonego pojęcia. Wracając do tematu, jeżeli chodzi o wartość marketingową czyli rozpoznawalność i przywiązanie do nazwy, to w tych aspektach miasto, czy to w przypadku siatkówki, czy nas zyskuje najwięcej i jest to rzeczywiście skuteczna promocja miasta i regionu, nawet jeżeli nie występujemy w tym sezonie w Superlidze, co podkreślała Dyrektor Biura Sportu i Rekreacji - Pani Alicja Patalon. Szkoda, że pani dyrektor nie wspomina, iż na markę i rozpoznawalność danego produktu pracuje się latami i nasz klub wypracował markę Warmia Olsztyn. Ta marka jest dobrze kojarzona w całej Polsce i o niej się mówi. Firmy w nazwie, takie jak Hotel Anders, Traveland czy Społem płacą za to zdecydowanie więcej, a marketingowo otrzymują nieporównywalnie mniej ale te firmy chcą być kojarzone ze sportem, regionem - z miastem. Czują się odpowiedzialne i chcą mieć wpływ na to co się w nim dzieje.

Grałeś w kilku klubach, wiec możesz ze swojego doświadczenia i obserwacji ocenić, jak wygląda organizacja
i finansowanie w innych klubach?

-
Występowałem w sumie w czterech klubach. Dla przykładu w Zagłębiu Lubin był i jest ewidentny przykład drużyny, która istnieje dzięki pomocy władz. Nakłady na klub pozwalają na bardzo stabilne i długoterminowe funkcjonowanie. W Płocku jest trochę inaczej ale nie do końca. Wszyscy wiemy, że Wisła ma potężnego sponsora w postaci firmy Orlen, której finansowanie sportu jest książkowym przykładem odpowiedzialności biznesu. Ale i tu do każdej wyłożonej przez Orlen złotówki miasto dodaję drugą... i moim zdaniem jest to idealne rozwiązanie przy każdej dyscyplinie. W sumie myślę, że Olsztyn jest bliski tej zasadzie ale tylko w piłce nożnej, gdzie kwoty są przecież o wiele wyższe. Piotrków to przykład mniejszego miasta o dużo mniejszych możliwościach, mimo tego wspierający klub stypendiami w dużej mierze pokrywającymi pobory zawodników i stanowiącymi ponad 60% budżetu. Także nie jest kłamstwem mówienie, że olsztyńscy działacze mają pod górkę. Moim zdaniem powodem części kłopotów Warmii jest brak przejrzystego, paroletniego planu finansowania klubu przez miasto. Zamiast tego co roku jest niepewność, opieranie się na obietnicach. Dotacje miejskie powinny być określane długoterminowo ale też miasto powinno rozliczać kluby z wyników sportowych i finansowych.

Jak Twoim zdaniem wygląda atmosfera wsród samych zawodników?

- Atmosfera mimo tych wszystkich problemów nie jest zła. Nie możemy wymagać żeby wszyscy w obliczu utraty pracy biegając po deszczu zamiast na hali się uśmiechali. Tego na pewno nie ma. Jest niepewność jutra ale też wyrozumiałość i profesjonalizm oraz ciężka praca na treningach. Większość zawodników to młodzi ludzie, którzy związali się z naszym klubem pokładając w nim olbrzymie nadzieje. Przykre byłoby ich i kibiców zawieść...


shmon

 

Data: 05.01.2013

Następny mecz:

fotografia meczowa
Brak danych
  • Tabela

  • M Br+ Br- Br+/-Pkt.
    1 KPR Ostrovia Ostrów Wlkp. 26 803 662 141 / 68
    2 KPR Legionowo 26 760 667 93 / 55
    3 AZS-AWF Biała Podlaska 26 774 692 82 / 53
    4 Stal Gorzów 26 703 697 6 / 48
    5 SRS Przemyśl 26 790 786 4 / 44
    6 GKS Żukowo 26 785 789 -4 / 40
    7 Padwa Zamość 26 730 726 4 / 38
    8 Śląsk Wrocław 26 726 784 -58 / 36
    9 Zagłębie Sosnowiec 26 780 808 -28 / 34
    10 MKS Wieluń 26 704 734 -30 / 34
    11 Warmia Energa 26 718 723 -5 / 33
    12 Nielba Wągrowiec 26 770 801 -31 / 29
    13 Miedź Legnica 26 714 777 -63 / 18
    14 MKS Grudziądz 26 720 831 -111 / 16
  • Kolejka 26
    - GKS Żukowo 25:25
    (14:13)
    MKS Wieluń
    - Padwa Zamość 27:23
    (15:12)
    Śląsk Wrocław
    - Miedź Legnica 27:32
    (13:16)
    KPR Legionowo
    - SRS Przemyśl 33:31
    (21:14)
    Nielba Wągrowiec
    - AZS-AWF Biała Podlaska 31:28
    (13:16)
    KPR Ostrovia Ostrów Wlkp.
    - Zagłębie Sosnowiec 36:27
    (16:15)
    MKS Grudziądz
    - Stal Gorzów 27:27
    (11:16)
    Warmia Energa
  • Zawodnik Bramek Meczy Liga Puchar Średnia
    Marcin Malewski 133 29 121/26 12/3 4.59 b/m
    Michał Klapka 92 28 85/25 7/3 3.29 b/m
    Adam Konkel 84 28 71/25 13/3 3 b/m
    Damian Didyk 81 28 75/25 6/3 2.89 b/m
    Adrian Chełmiński 80 27 76/25 4/2 2.96 b/m
    Adrian Gruszczyński 79 28 72/25 7/3 2.82 b/m
    Dawid Reichel 71 29 64/26 7/3 2.45 b/m
    Mateusz Kopyciński 54 25 43/22 11/3 2.16 b/m
    Jakub Zemełka 43 21 36/18 7/3 2.05 b/m
    Marcin Laskowski 24 29 22/26 2/3 0.83 b/m
    Dominik Stępień 23 29 21/26 2/3 0.79 b/m
    Michał Sikorski 19 25 15/22 4/3 0.76 b/m
    Michał Safiejko 8 12 5/10 3/2 0.67 b/m
    Jakub Kozłowski 7 13 7/12 0/1 0.54 b/m
    Daniel Makowski 1 28 1/25 0/3 0.04 b/m
    Cezary Kaczmarczyk 0 22 0/19 0/3 0 b/m
    Krystian Matusiak 0 21 0/17 0/2 0 b/m
Sponsor tytularny: Energa Grupa Orlen
Patronat medialny: Radio Olsztyn Radio ESKA TVP3 Olsztyn