B. Wuszter: Na markę i rozpoznawalność danego produktu pracuje się latami i nasz klub wypracował markę

B. Wuszter: Na markę i rozpoznawalność danego produktu pracuje się latami i nasz klub wypracował markę

Zapraszamy do wywiadu z grającym menedżerem sportowym klubu oraz osobą odpowiedzialna za wizerunek zespołu, Bartoszem Wuszterem.

Wusztera nie trzeba przedstawiać kibicom szczypiorniaka w Polsce. Wielokrotny reprezentant Polski, zdobywca mistrzostwa Polski na koniec swojej kariery zawodniczej zawitał do olsztyńskiej Warmii i... zadomowił się na dłużej. Pomimo spadku drużyny z Superligi Bartek pozostał w stolicy Warmii i Mazur. Mało tego, postanowił wesprzeć klub swoją wiedzą i przyjął dodatkową role menedżera sportowego i osoby odpowiadającej za marketing. Kołowy, który większość swojej kariery spędził w płockiej Wiśle na co dzień udowadnia, że olsztyńska Warmia zajmuje ważne miejsce w jego życiu. W obliczu problemów klubu postanowiliśmy spytać się doświadczonego zawodnika o jego opinię na temat sytuacji w klubie.
 

::4211:: Po spadku z Superligi sytuacja klubu nie wygląda różowo. Mimo to działacze poukładali te klocki i i skompletowali, przy Twojej wydatnej pomocy dobry skład. Ty natomiast przyjąłeś trudne zadanie dzielenia kilku ról w klubie z niepewną przyszłością. Nie miałeś obaw?

Bartosz Wuszter: Pod względem sportowym wspólnie tworząc tą drużynę na pewno nie miałem żadnych obaw o jej poziom sportowy, zaangażowanie i serce do walki zawodników. Zawsze sprawdza się zasada, że dla drużyny najwięcej serca wkładają gracze mocno związani z klubem, regionem i tego się trzymaliśmy kompletując skład na ten sezon. Pod tym względem ta runda była spokojna, a przyszła zapowiada się jeszcze lepiej, bo wracają gracze kontuzjowani. Poza tym zespół jest bardziej ograny i zżyty ze sobą. Natomiast o sferę finansową od początku były obawy ze względu na przeterminowane zobowiązania klubu, które i tak udało nam się zmniejszyć dzięki determinacji zarówno byłego prezesa (Andrzeja Dowgiałło - shmon), jak i obecnego (Stanisława Tunkiewicza - shmon) oraz dużej wyrozumiałości i cierpliwości naszych wierzycieli. Trzeba jednak przyznać, że mimo starań pętla na naszej szyii się zacisnęła dość mocno i już sami sobie nie poradzimy... byłaby to wielka szkoda dla olsztyńskiego sportu, który zawsze kojarzył się z siatkówką, ręczną i kiedyś nożną na dobrym poziomie.


Wracając do Twojej osoby. Wobec cięć w klubie padł pomysł, aby funkcję menedżera sportowego oraz marketingowca objął... Bartosz Wuszter. Jak Twoim zdaniem przedstawia się zatem wartość marketingowa klubu?

- Taki był zamysł, żebym odpowiadał za marketing i pion sportowy klubu ale w rzeczywistości marketing schodzi na daleki plan, a zajmuję się wieloma rzeczami, o których wcześniej nie miałem zielonego pojęcia. Wracając do tematu, jeżeli chodzi o wartość marketingową czyli rozpoznawalność i przywiązanie do nazwy, to w tych aspektach miasto, czy to w przypadku siatkówki, czy nas zyskuje najwięcej i jest to rzeczywiście skuteczna promocja miasta i regionu, nawet jeżeli nie występujemy w tym sezonie w Superlidze, co podkreślała Dyrektor Biura Sportu i Rekreacji - Pani Alicja Patalon. Szkoda, że pani dyrektor nie wspomina, iż na markę i rozpoznawalność danego produktu pracuje się latami i nasz klub wypracował markę Warmia Olsztyn. Ta marka jest dobrze kojarzona w całej Polsce i o niej się mówi. Firmy w nazwie, takie jak Hotel Anders, Traveland czy Społem płacą za to zdecydowanie więcej, a marketingowo otrzymują nieporównywalnie mniej ale te firmy chcą być kojarzone ze sportem, regionem - z miastem. Czują się odpowiedzialne i chcą mieć wpływ na to co się w nim dzieje.

Grałeś w kilku klubach, wiec możesz ze swojego doświadczenia i obserwacji ocenić, jak wygląda organizacja
i finansowanie w innych klubach?

-
Występowałem w sumie w czterech klubach. Dla przykładu w Zagłębiu Lubin był i jest ewidentny przykład drużyny, która istnieje dzięki pomocy władz. Nakłady na klub pozwalają na bardzo stabilne i długoterminowe funkcjonowanie. W Płocku jest trochę inaczej ale nie do końca. Wszyscy wiemy, że Wisła ma potężnego sponsora w postaci firmy Orlen, której finansowanie sportu jest książkowym przykładem odpowiedzialności biznesu. Ale i tu do każdej wyłożonej przez Orlen złotówki miasto dodaję drugą... i moim zdaniem jest to idealne rozwiązanie przy każdej dyscyplinie. W sumie myślę, że Olsztyn jest bliski tej zasadzie ale tylko w piłce nożnej, gdzie kwoty są przecież o wiele wyższe. Piotrków to przykład mniejszego miasta o dużo mniejszych możliwościach, mimo tego wspierający klub stypendiami w dużej mierze pokrywającymi pobory zawodników i stanowiącymi ponad 60% budżetu. Także nie jest kłamstwem mówienie, że olsztyńscy działacze mają pod górkę. Moim zdaniem powodem części kłopotów Warmii jest brak przejrzystego, paroletniego planu finansowania klubu przez miasto. Zamiast tego co roku jest niepewność, opieranie się na obietnicach. Dotacje miejskie powinny być określane długoterminowo ale też miasto powinno rozliczać kluby z wyników sportowych i finansowych.

Jak Twoim zdaniem wygląda atmosfera wsród samych zawodników?

- Atmosfera mimo tych wszystkich problemów nie jest zła. Nie możemy wymagać żeby wszyscy w obliczu utraty pracy biegając po deszczu zamiast na hali się uśmiechali. Tego na pewno nie ma. Jest niepewność jutra ale też wyrozumiałość i profesjonalizm oraz ciężka praca na treningach. Większość zawodników to młodzi ludzie, którzy związali się z naszym klubem pokładając w nim olbrzymie nadzieje. Przykre byłoby ich i kibiców zawieść...


shmon

 

Data: 05.01.2013

Następny mecz:

fotografia meczowa
Anilana Łódź
VS
Warmia Energa Olsztyn
Data: 2023.04.15 00:00
  • Tabela

  • M Br+ Br- Br+/-Pkt.
    1 KPR Legionowo 20 629 490 139 / 52
    2 Handball Stal Mielec 20 608 531 77 / 48
    3 AZS-AWF Biała Podlaska 20 582 519 63 / 43
    4 Śląsk Wrocław 20 596 569 27 / 38
    5 Olimpia Piekary Śląskie 20 567 534 33 / 35
    6 Stal Gorzów 20 515 505 10 / 34
    7 Padwa Zamość 20 522 520 2 / 30
    8 Nielba Wągrowiec 20 551 608 -57 / 28
    9 MKS Wieluń 20 554 582 -28 / 25
    10 KPR Żukowo 19 553 571 -18 / 24
    11 Zagłębie Sosnowiec 19 546 590 -44 / 20
    12 Anilana Łódź 20 524 581 -57 / 18
    13 SRS Przemyśl 20 560 625 -65 / 13
    14 Warmia Energa Olsztyn 20 522 604 -82 / 9
  • Kolejka 20
    - Olimpia Piekary Śląskie 25:18
    (14:8)
    Stal Gorzów
    - SRS Przemyśl 27:26
    (16:13)
    AZS-AWF Biała Podlaska
    - Padwa Zamość 27:23
    (14:12)
    Anilana Łódź
    - Handball Stal Mielec 40:28
    (17:17)
    KPR Żukowo
    - Nielba Wągrowiec 33:25
    (17:16)
    MKS Wieluń
    - KPR Legionowo 32:23
    (17:11)
    Warmia Energa Olsztyn
    - Śląsk Wrocław 37:25
    (18:11)
    Zagłębie Sosnowiec
  • Zawodnik Bramek Meczy Liga Puchar Średnia
    Marcin Malewski 100 22 92/20 8/2 4.55 b/m
    Dawid Reichel 82 20 73/18 9/2 4.1 b/m
    Marcin Laskowski 64 19 54/17 10/2 3.37 b/m
    Adam Konkel 50 22 43/20 7/2 2.27 b/m
    Szymon Mucha 48 21 41/19 7/2 2.29 b/m
    Piotr Skiba 42 21 39/19 3/2 2 b/m
    Michał Safiejko 39 22 34/20 5/2 1.77 b/m
    Damian Pawelec 29 12 29/12 0/0 2.42 b/m
    Michał Sikorski 25 12 25/12 0/0 2.08 b/m
    Dominik Stępień 21 20 14/18 7/2 1.05 b/m
    Damian Szniter 20 19 18/17 2/2 1.05 b/m
    Mateusz Kopyciński 18 11 18/11 0/0 1.64 b/m
    Aleksander Pinda 18 9 18/9 0/0 2 b/m
    Jakub Zemełka 16 21 10/19 6/2 0.76 b/m
    Jakub Kohrs 12 10 9/8 3/2 1.2 b/m
    Daniel Makowski 0 22 0/20 0/2 0 b/m
    Cezary Kaczmarczyk 0 22 0/20 0/2 0 b/m

Liga Centralna

Sponsor tytularny: Energa
Patronat medialny: Radio Olsztyn Radio ESKA TVP3 Olsztyn