B. Wuszter: Na markę i rozpoznawalność danego produktu pracuje się latami i nasz klub wypracował markę

Zapraszamy do wywiadu z grającym menedżerem sportowym klubu oraz osobą odpowiedzialna za wizerunek zespołu, Bartoszem Wuszterem.
Wusztera nie trzeba przedstawiać kibicom szczypiorniaka w Polsce. Wielokrotny reprezentant Polski, zdobywca mistrzostwa Polski na koniec swojej kariery zawodniczej zawitał do olsztyńskiej Warmii i... zadomowił się na dłużej. Pomimo spadku drużyny z Superligi Bartek pozostał w stolicy Warmii i Mazur. Mało tego, postanowił wesprzeć klub swoją wiedzą i przyjął dodatkową role menedżera sportowego i osoby odpowiadającej za marketing. Kołowy, który większość swojej kariery spędził w płockiej Wiśle na co dzień udowadnia, że olsztyńska Warmia zajmuje ważne miejsce w jego życiu. W obliczu problemów klubu postanowiliśmy spytać się doświadczonego zawodnika o jego opinię na temat sytuacji w klubie.
Wusztera nie trzeba przedstawiać kibicom szczypiorniaka w Polsce. Wielokrotny reprezentant Polski, zdobywca mistrzostwa Polski na koniec swojej kariery zawodniczej zawitał do olsztyńskiej Warmii i... zadomowił się na dłużej. Pomimo spadku drużyny z Superligi Bartek pozostał w stolicy Warmii i Mazur. Mało tego, postanowił wesprzeć klub swoją wiedzą i przyjął dodatkową role menedżera sportowego i osoby odpowiadającej za marketing. Kołowy, który większość swojej kariery spędził w płockiej Wiśle na co dzień udowadnia, że olsztyńska Warmia zajmuje ważne miejsce w jego życiu. W obliczu problemów klubu postanowiliśmy spytać się doświadczonego zawodnika o jego opinię na temat sytuacji w klubie.
::4211:: Po spadku z Superligi sytuacja klubu nie wygląda różowo. Mimo to działacze poukładali te klocki i i skompletowali, przy Twojej wydatnej pomocy dobry skład. Ty natomiast przyjąłeś trudne zadanie dzielenia kilku ról w klubie z niepewną przyszłością. Nie miałeś obaw?
Bartosz Wuszter: Pod względem sportowym wspólnie tworząc tą drużynę na pewno nie miałem żadnych obaw o jej poziom sportowy, zaangażowanie i serce do walki zawodników. Zawsze sprawdza się zasada, że dla drużyny najwięcej serca wkładają gracze mocno związani z klubem, regionem i tego się trzymaliśmy kompletując skład na ten sezon. Pod tym względem ta runda była spokojna, a przyszła zapowiada się jeszcze lepiej, bo wracają gracze kontuzjowani. Poza tym zespół jest bardziej ograny i zżyty ze sobą. Natomiast o sferę finansową od początku były obawy ze względu na przeterminowane zobowiązania klubu, które i tak udało nam się zmniejszyć dzięki determinacji zarówno byłego prezesa (Andrzeja Dowgiałło - shmon), jak i obecnego (Stanisława Tunkiewicza - shmon) oraz dużej wyrozumiałości i cierpliwości naszych wierzycieli. Trzeba jednak przyznać, że mimo starań pętla na naszej szyii się zacisnęła dość mocno i już sami sobie nie poradzimy... byłaby to wielka szkoda dla olsztyńskiego sportu, który zawsze kojarzył się z siatkówką, ręczną i kiedyś nożną na dobrym poziomie.
Wracając do Twojej osoby. Wobec cięć w klubie padł pomysł, aby funkcję menedżera sportowego oraz marketingowca objął... Bartosz Wuszter. Jak Twoim zdaniem przedstawia się zatem wartość marketingowa klubu?
- Taki był zamysł, żebym odpowiadał za marketing i pion sportowy klubu ale w rzeczywistości marketing schodzi na daleki plan, a zajmuję się wieloma rzeczami, o których wcześniej nie miałem zielonego pojęcia. Wracając do tematu, jeżeli chodzi o wartość marketingową czyli rozpoznawalność i przywiązanie do nazwy, to w tych aspektach miasto, czy to w przypadku siatkówki, czy nas zyskuje najwięcej i jest to rzeczywiście skuteczna promocja miasta i regionu, nawet jeżeli nie występujemy w tym sezonie w Superlidze, co podkreślała Dyrektor Biura Sportu i Rekreacji - Pani Alicja Patalon. Szkoda, że pani dyrektor nie wspomina, iż na markę i rozpoznawalność danego produktu pracuje się latami i nasz klub wypracował markę Warmia Olsztyn. Ta marka jest dobrze kojarzona w całej Polsce i o niej się mówi. Firmy w nazwie, takie jak Hotel Anders, Traveland czy Społem płacą za to zdecydowanie więcej, a marketingowo otrzymują nieporównywalnie mniej ale te firmy chcą być kojarzone ze sportem, regionem - z miastem. Czują się odpowiedzialne i chcą mieć wpływ na to co się w nim dzieje.
Grałeś w kilku klubach, wiec możesz ze swojego doświadczenia i obserwacji ocenić, jak wygląda organizacja i finansowanie w innych klubach?
- Występowałem w sumie w czterech klubach. Dla przykładu w Zagłębiu Lubin był i jest ewidentny przykład drużyny, która istnieje dzięki pomocy władz. Nakłady na klub pozwalają na bardzo stabilne i długoterminowe funkcjonowanie. W Płocku jest trochę inaczej ale nie do końca. Wszyscy wiemy, że Wisła ma potężnego sponsora w postaci firmy Orlen, której finansowanie sportu jest książkowym przykładem odpowiedzialności biznesu. Ale i tu do każdej wyłożonej przez Orlen złotówki miasto dodaję drugą... i moim zdaniem jest to idealne rozwiązanie przy każdej dyscyplinie. W sumie myślę, że Olsztyn jest bliski tej zasadzie ale tylko w piłce nożnej, gdzie kwoty są przecież o wiele wyższe. Piotrków to przykład mniejszego miasta o dużo mniejszych możliwościach, mimo tego wspierający klub stypendiami w dużej mierze pokrywającymi pobory zawodników i stanowiącymi ponad 60% budżetu. Także nie jest kłamstwem mówienie, że olsztyńscy działacze mają pod górkę. Moim zdaniem powodem części kłopotów Warmii jest brak przejrzystego, paroletniego planu finansowania klubu przez miasto. Zamiast tego co roku jest niepewność, opieranie się na obietnicach. Dotacje miejskie powinny być określane długoterminowo ale też miasto powinno rozliczać kluby z wyników sportowych i finansowych.
Jak Twoim zdaniem wygląda atmosfera wsród samych zawodników?
- Atmosfera mimo tych wszystkich problemów nie jest zła. Nie możemy wymagać żeby wszyscy w obliczu utraty pracy biegając po deszczu zamiast na hali się uśmiechali. Tego na pewno nie ma. Jest niepewność jutra ale też wyrozumiałość i profesjonalizm oraz ciężka praca na treningach. Większość zawodników to młodzi ludzie, którzy związali się z naszym klubem pokładając w nim olbrzymie nadzieje. Przykre byłoby ich i kibiców zawieść...
shmon
Data: 05.01.2013
Następny mecz:


Warmia Energa Olsztyn
VS

sparingpartner
Tabela
Kolejka
Strzelcy
-
M Br+ Br- Br+/-Pkt. 1 Jeziorak Iława 26 928 752 176 / 71 2 Warmia Energa Olsztyn 26 900 732 168 / 66 3 MKS Grudziądz 26 852 729 123 / 63 4 SMS ZPRP Kwidzyn 26 909 809 100 / 53 5 Jedynka Morąg 26 865 744 121 / 49 6 SMS Płock 26 886 804 82 / 49 7 Tytani Wejherowo 26 813 806 7 / 41 8 Sparta Oborniki 26 842 849 -7 / 38 9 Wybrzeże I Gdańsk 26 868 896 -28 / 38 10 KPR Gryfino 26 839 899 -60 / 28 11 AZS Bydgoszcz 26 715 823 -108 / 15 12 Sambor Tczew 26 661 843 -182 / 13 13 Szczypiorniak Olsztyn 26 648 805 -157 / 12 14 USAR Kwidzyn 26 648 884 -236 / 10 -
Kolejka 26 - Wybrzeże I Gdańsk 30:25
(16:9)USAR Kwidzyn - Szczypiorniak Olsztyn 20:33
(9:14)MKS Grudziądz - SMS Płock 42:37
(16:16)Tytani Wejherowo - SMS ZPRP Kwidzyn 35:30
(17:17)AZS Bydgoszcz - Sparta Oborniki 33:36
(14:17)KPR Gryfino - Jedynka Morąg 39:19
(19:7)Sambor Tczew - Warmia Energa Olsztyn 28:31
(15:14)Jeziorak Iława -
Zawodnik Bramek Meczy Liga Puchar Średnia Filip Drobik 102 26 102/26 0/0 3.92 b/m Piotr Dzido (K) 79 26 79/26 0/0 3.04 b/m Marcin Malewski 77 16 77/16 0/0 4.81 b/m Dawid Reichel 77 14 77/14 0/0 5.5 b/m Filip Cemka 71 24 71/24 0/0 2.96 b/m Michał Safiejko 70 23 70/23 0/0 3.04 b/m Franciszek Gregorski 65 23 65/23 0/0 2.83 b/m Kacper Łapiński 62 21 62/21 0/0 2.95 b/m Michał Sikorski 56 26 56/26 0/0 2.15 b/m Jakub Ostrówka 47 24 47/24 0/0 1.96 b/m Piotr Skiba 39 12 39/12 0/0 3.25 b/m Michał Derdzikowski 38 12 38/12 0/0 3.17 b/m Maksymilian Chyła 37 11 37/11 0/0 3.36 b/m Dawid Przysiek 31 21 31/21 0/0 1.48 b/m Wiktor Zamojski 21 12 21/12 0/0 1.75 b/m Jan Lewandowski 11 25 11/25 0/0 0.44 b/m Dawid Jankowski 9 7 9/7 0/0 1.29 b/m Marcin Kniotek 5 10 5/10 0/0 0.5 b/m Cezary Kaczmarczyk 2 26 2/26 0/0 0.08 b/m Dawid Urbanowicz 0 15 0/15 0/0 0 b/m Piotr Rynkiewicz 0 13 0/13 0/0 0 b/m